Zasady transportu piasku
Piasek jest materiałem sypkim, używanym przede wszystkim w budownictwie. Ze względu na swoje właściwości, jego transport oznacza poważne przedsięwzięcie logistyczne, wymagające właściwego sprzętu oraz umiejętności osoby, kierującej pojazdem.
Przede wszystkim piasek jest materiałem sypkim, dlatego należy go odpowiednio zabezpieczyć w trakcie transportu, poprzez, miedzy innymi, pakowanie go w specjalne worki. Ponadto należy zabezpieczyć go przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi, czynnikami przewozu oraz ewentualnym zabrudzeniem.
Specjalne worki zatem ochronią piasek przed zawilgoceniem, pleśnią, grzybami czy mieszaniem się różnych odmian. Do transportu piasku używa się samochodów z nadwoziem samowyładowczym tylnozsypowym lub boczno zsypowym. Będą to
- naczepy o ruchomych podłogach
- wywrotki
- plandeki
Przyjrzyjmy się im bliżej.
Małe wywrotki
Małe wywrotki o ciężarze od 3,5 do 18 ton DMC sprawdzają się przede wszystkim w ruchu miejskim i na osiedlach. Dowożą maksymalnie 10 ton piasku.
Najczęściej stosuje się je podczas małych robót ziemnych.
Wywrotki średnie
Wywrotki średnie ważą od 13 do 16 ton. Najlepiej sprawdzą się podczas wywozu urobku z placu budowy. W tego typu maszynach wysypywanie ładunku może odbywać się wyłącznie na boki. Ogromną ich zaletą będzie możliwość wysypania ładunku pod mostami, wiaduktami oraz w tunelach.
Wywrotki duże
Największe wywrotki to pojazdy czteroosiowe i doskonale sprawdzą się podczas dostawy pisaku na tereny zurbanizowane. Są wyjątkowo zwrotne, a ich ładowność wynosi od 17 do 20 ton. Posiadają do czterech mostów napędowych.
Najpopularniejsze będą wywrotki o ładowności od 27 do 29 ton. Związane są z nimi niskie koszty transportu, wadami będzie natomiast mała mobilność terenowa oraz duże gabaryty.
Usługę transportu piasku warto zamówić u renomowanego producenta piasku. Możemy mieć bowiem wówczas pewność, że wysokiej jakości kruszywo zostanie nam dostarczone na czas.